05 мај 2009

Turisti očekuju visoki nivo usluge i doživljaja destinacije

Da bi Crna Gora postala visokokvalitetna turistička destinacija, potrebno se baviti psihologijom gostiju, koji očekuju visoki nivo usluge od prvog dodira sa Crnom Gorom kao turističkom destinacijom, pa sve do njihovog odlaska. To mogu predočiti i na primjeru. Ako turista dolazi avionom, njegov prvi utisak je kvalitet avio prevoza, ljubaznost osoblja avio kompanije, a nakon toga i povezanost drumskim saobraćajem sa hotelom. Drumski saobraćaj mora da bude kvalitetniji, a radovi koji se planiraju, treba da se završe prije početka sezone. Tokom sezone je velika gužva na putevima, stoga bi i zaobilaznice bile od velike koristi za primorje. U planu je zaobilaznica u Kotoru, kako bi se rasteretila kotorska riva, pogotovo tokom ljetnjih mjeseci. Veliki problem je i praking prostor u manjim gradovima, stoga je potrebno naći odgovarajuću lokaciju i izgraditi višespratne objekte koji bi mogli da `prime` veliki broj automobila. Moramo naglasiti možda i najvažniju stavku, a to je kvalitet usluge i turističkog osoblja, koji svojim radom s gostom, može popraviti nedostatke u destinaciji. Crna Gora se i ne može pohvaliti sa adekvatnim kadrom u turizmu, razlog tome je neljubaznost, nestručnost u poslu, stalno mijenjanje zaposlenih koji nanovo moraju izučavati standarde i nivo usluge. Stoga je potrebna bolja koordinacija sa specijalizovanim školama i fakultetima, kako bi se mogli zaposliti adekvatni kadrovi. Spomenula sam i aktivnosti van hotela, turisti nije dovoljno da ima aktivnosti samo u okviru hotela. Potrebno je da turističko mjesto pruži odredjene sadržaje tokom cijele godine, i u gotovo svim gradovima. Ti sadržaji bi trebali turisti približiti tradiciju, običaje i način življenja domaćeg stanovništva. Protekli dio turističke sezone potvrdio je slabosti i probleme u održavanju potrebnog nivoa higijene na javnim površinama i redovnom odvozu smeća. Dovoljno je da se osvrnemo na primjer Hrvatskog ostrva Krka. Uvedeno je ekološko upravljanje otpadom koji se razdvaja, reciklira i kompostira.
Tačno je da Svijetski savjet za turizam i putovanja vec četvrtu godinu za redom, Crnu Goru svrstava medju tri najbrže rastuće turističke destinacije svijeta, ali smatram da Crna Gora mora jos mnogo da radi na gore navedenim problemima, jer se ne moze očekivati da se turizam ove zemlje razvija i napreduje samo na osnovu prirodnih potencijala.

Нема коментара:

Постави коментар